[HOME] [INHOUDSTAFEL] [HET LEVEN] [PANTOMIME] [SCHILDERKUNST] [BIOGRAFIE]

 
   

Historische en mythologische figuren in Max’ schilderkunst

   
   

Prometheus

   
   

Op dit schilderij zie je een bloedend standbeeld waarop een adelaar rust. Rond het standbeeld liggen enkele stenen. De enige twee bomen, centraal op de groene achtergrond, zijn kaal en staan zeer dicht bij elkaar. Vooraan in het midden ligt een donkerrode bal, die we rechts op de achtergrond nog eens tegenkomen. Rechts vooraan ligt een tube met rode verf.

Prometheus heeft zich in de Griekse mythologie niet aangesloten bij de Titanen in hun strijd tegen Zeus, maar gebruikte in plaats van ruwe kracht, list als wapen. Zeus ontstak in woede over de manier waarop Prometheus de mensen beschermde en onthield hen uit wraak het vuur, maar Prometheus stal het vuur uit de hemel en bracht het verborgen in een rietstengel naar de aarde. Daarop strafte Zeus de mensen met Pandora en rekende hij af met Prometheus. Hij bond hem vast aan een rots, waar een adelaar hem de steeds weer aangroeiende lever uitpikte. Het helse lijden van Prometheus duurde duizenden jaren, tot hij werd bevrijd door Herakles.

In deze voorstelling zijn er twee elementen die ernaar verwijzen dat het zich afspeelt in het heden: het standbeeld dat beschadigd is door de tijd en de twee donkerrode ballen die een soort tijdslijn vormen. De kleine bal op de achtergrond is vroeger, de grotere vooraan die naast het beeld ligt is nu. Van deze hedendaagse Prometheus wordt niet de lever door de adelaar opgegeten, maar de hersenen. De tube rode verf staat hier symbool voor de kunstenaars, die boodschappen willen overbrengen aan de mensen, maar zich onbegrepen voelen en die zich misschien een beetje identificeren met Prometheus. Prometheus is hier een personificatie van de wil om iets te bereiken en om door te zetten, ondanks het lijden dat ermee gepaard gaat, doordat men gelooft dat het uiteindelijk toch iets zal uitmaken.

Prometeusz. 1979.
Olieverf op linnen, 65 x 100 cm.

   
         
 

Alle rechten voorbehouden. Visual Expedition 2002