[HOME] [INHOUDSTAFEL] [HET LEVEN] [PANTOMIME] [SCHILDERKUNST] [BIOGRAFIE] |
||||
Historische en mythologische figuren in Max’ schilderkunst |
||||
Conclusie |
||||
Het is interessant om te zoeken naar de diepere betekenis van zulke schilderijen. Nu we enkele schilderijen van dichtbij hebben bekeken, kunnen we besluiten dat de vijf besproken schilderijen eigenlijk veel met elkaar gemeen hebben. Deze gemeenschappelijke kenmerken wou ik hier graag nog even op een rijtje zetten. Op het eerste zicht kan je al zeggen dat elk van deze schilderijen donker is van kleur. Vooral de donkergroene tinten komen zeer veel voor. In elke voorstelling wil Max Szoc een boodschap overbrengen via historische of mythologische figuren: Giordano Bruno, Jan Palach, Sartre, Ikaros, Prometheus. Ook drukt elke voorstelling pessimisme uit. De titel speelt een zeer belangrijke rol in elk van deze schilderijen. Als je gewoon één van de schilderijen bekijkt, zonder te weten wat de titel is, dan is het schilderij onduidelijk. Je ziet er bijvoorbeeld wel een verkoold lichaam, maar je weet niet waarom het zo is en wat dat zou kunnen betekenen. Eens je weet welke titel het schilderij draagt, wordt het duidelijker (tenminste als je de historische of mythologische figuren kent). Max Szoc kende de Griekse mythologie zeer goed uit boeken die hij las van Ovidius en Parandowski. Hij keek op naar mensen die iets speciaal hebben gedaan in hun leven, die iets bereikt hebben, naar mensen die hun leven zin geven. Een volgend gemeenschappelijk kenmerk is dat elk van deze voorstellingen handelt over de problematiek die belangrijk was in de tijd dat ze geschilderd zijn. Nergens is een herkenbaar gezicht aanwezig. Dat kan wijzen op het universele karakter van de waarden die men hier wil overbrengen. Deze kunnen iedereen aangaan: mij, jou en vooral de auteur. Deze schilderijen zijn dus ook zeer persoonlijk. Ze weerspiegelen de filosofische opvattingen van Max Szoc.
|
||||